SeLaMaT DaTaNg kE BloG DaiRi SoSiOLinGuiStIk MiELaSaiD91

Tuesday 19 March 2013

DIALEK NEGERI PERAK



KEDUDUKAN ADIK BERADIK
PANGGILAN ISTERI
PANGGILAN SUAMI

Sulung
Ende
Uda
Anak Ke-Dua
Wan Andak
Andak
Anak Ke-Tiga
Wan Anjang
Anjang
Anak Ke-Empat
Wah
We
Anak Ke-Lima
Wanchek
Achek
Anak Ke-Enam
Chu
Ayah Chu
Anak Bongsu
Mak Adik
Ayah Adik


Saya mempunyai rakan yang sangat ramai yang berasal daripada Negeri Perak ini. Namun begitu, saya tidak sekalipun mendengar mereka bertutur dalam bahasa Perak yang seasli-aslinya seperti yang terdapat dalam contoh diatas. Hal ini membuatkan saya tertanya-tanya dan terasa ingin merungkaikan persoalan tentang dialek ini dengan usaha sendiri. Walaupun usaha yang dilakukan oleh saya adalah tidak seberapa, namun melalui pencarian inilah saya dapat mengenal dengan lebih dekat tentang bahasa-bahasa yang wujud di Malaysia ini.

                 Pada pendapat saya, bahasa yang terdapat di Malaysia adalah unik dan sangat terasing jika ianya didengar oleh golongan yang belum terbiasa dengan pelbagai bahasa. Contoh seperti ini dapat kita lihat terutamanya apabila berada di tempat-tempat belajar seperti di IPTA dan IPTS. Hal ini berlaku kerana pelbagai pelajar dari pelbagai pelosok negeri akan bertembung disitu. Oleh itu, pelajar-pelajar yang akan menjalankan aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran didalam harus cuba menyesuaikan diri dengan penggunaan bahasa Melayu Standard yang mudah difahami oleh semua golongan masyarakat.

No comments:

Post a Comment